هر آنچه که باید از فرانچایز (Franchise) بدانید

 

تا به‌ حال روش‌ های زیادی برای توسعه کسب و کار های مختلف شناخته شده است. در بین همه این روش ها فرانچایز (franchise) به عنوان یکی از بهترین و مطمئن ترین راه ها در دنیای امروز معرفی ‌شده است. در نمایندگی فرانچایز شرکتی که به‌ طور وسیعی گسترش پیدا کرده و نام خود را به‌ عنوان برندی معتبر در ذهن عموم جامعه ثبت کرده، به افراد و شرکت‌ های کوچکتر اجازه استفاده از برند خود را می‌ دهد. معروفترین برندی که در این حوزه در جهان شناخته شده “مک‌دونالد” است. با ادامه مقاله فرانچایز چیست همراه ما باشید تا اصول فرانچایز را در کنار تعریف ماهیت این صنعت برای شما توضیح دهیم. 

فرانشیز چیست

تاریخچه مختصر

مفهوم franchise از اواسط قرن نوزدهم پدیدار شد. زمانی که اسحاق سینگر چرخ خیاطی را اختراع کرد و حق تولید آن را در اختیار سایرین قرارداد. در دهه 1930 نیز رستوران هاوارد جانسون محبوبیت زیادی داشت و راه را برای رستوران‌ های زنجیره‌ ای و حق فرانچایز های بعدی باز کرد.

طرفین قرارداد در فرانچایز

در این مدلِ گسترش کسب‌ و کار، دو طرف وجود خواهند داشت، شرکتی که برند خود را گسترش داده به‌عنوان فرانشیز دهنده، افراد و شرکت‌ هایی که تصمیم دارند از نام این برند در کسب‌ و کار خود استفاده کنند به عنوان فرانچایز گیرنده مطرح می‌ شوند.

نمایندگی فرانچایز

در این شیوه بیزینسی فرانشیز گیرنده‌ ها به‌عنوان ضمانت اولیه مبلغ مشخصی را به شرکت فرانچایز دهنده پرداخت می‌ کنند تا ضمن استفاده از مزایای برند آن‌ ها، التزام خود را برای تبعیت از قانون‌ های مشترک سازمان و حفظ منافع برند نشان دهند. به‌ علاوه که در این قرارداد ها نرخ درصد سودی که باید به ازای درآمد، به برند اصلی پرداخت شود نیز معین می‌شود. با ادامه مقاله فرانشیز چیست همراه ما باشید.

انواع قرارداد های فرانشیز از نظر ماهیت کسب‌ و کار

در ادامه مقاله فرانچایز چیست به بررسی قرارداد های این صنعت می پردازیم. اصول قرارداد های فرانچایز از حیث ماهیت کسب‌ و کاری که در بر می‌گیرند به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • اصول قرارداد فرانچایز تولیدی: در این قرارداد شرکت فرانشیز دهنده امکان فراگیریِ دانش فنی، تکنولوژی‌ ها تجهیزات فروشگاهی لازم و به نوعی نحوه تولید محصول خود را به فرانچایز گیرنده می‌ دهد. در مواردی حتی اصرار برند تجاری فرانشیز دهنده شامل مراحل بازاریابی و توزیع محصولات و حتی خدمات پس از فروش نیز در اختیار فرانچایز گیرنده قرار داده می‌شود.
  • قرارداد فرانشیز توزیعی: گاهی دهنده نمایندگی فرانچایز محصولات تولیدی خود را از طریق شبکه‌ های ارتباطی گسترده‌ ای که در سایر مناطق وجود دارند به بازار عرضه می‌ کند و یا ممکن است فرانچایز دهنده، تولید کننده محصول نباشد و تنها با خرید تولیدات دیگران محصولات خود را تأمین کند و از شرکت‌ های وابسته بخواهد تا این محصولات را بفروش برسانند. در این قرارداد نیز فرانشیز گیرنده‌ ها موظفند تا از قوانین شرکت اصلی تبعیت کرده و از اصول یکسانی پیروی کنند.
  • قرارداد فرانچایز خدماتی: نوعی دیگر از فرانشیز که می‌ توان در آن شریک شد نوع خدماتی است؛ به این معنی که فرانچایز گیرنده قبول می‌ کند تا خدماتی را تحت عنوان برندی خاص به مشتریان ارائه کند.

مزایا برای فرانچایز گیرنده

آیا در زندگی انسان ریسک‌ پذیری هستید؟ آیا اطلاعات خود را همگام با شرایط اقتصادی جامعه و فراز و فرود های آن بروزرسانی می‌ کنید؟ با ادامه مقاله فرانچایز چیست با ما باشید.

اصول فرانچایز

اگر پاسخی که به سؤال‌ های بالا و پرسش‌ هایی از این قبیل می‌ دهید کمی تا قسمتی منفی است، احتمال موفقیت شما در فرانچایز بیشتر از بیزینس شخصی می‌ باشد.

  • زمانی که سرمایه خوبی برای شروع یک کار شخصی جمع کرده‌ اید اما ایده‌ ای برای شروع کسب‌ و کار خود ندارید، می‌ توانید با استفاده از فرانشیز از اصول افرادی که قبلاً کار خود را شروع کرده‌ اند، پیروی کنید.
  • با ورود به حوزه نمایندگی فرانچایز استرس شما برای شکست و عدم موفقیت در بیزینس به حداقل میزان ممکن کاهش می‌ یابد و راهی را که دیگران به مسیر موفقیت رسانده‌ اند، ادامه خواهید داد.
  • شرکت فرانچایز دهنده هزینه‌ های تبلیغاتی را از همه جهات پرداخت کرده است و حالا شما با برندی مطرح و ثبت شده در ذهن دیگران کار خود را شروع می‌ کنید و از همان ابتدای امر مشتریان وفادار برند را خواهید داشت.
  • ایده پردازی در هر کاری حرف اول را برای رونق کسب‌ و کار میزند. زمانی که به‌ عنوان فرانشیز گیرنده وارد شبکه کسب‌ و کار شوید همه ایده سازی‌ ها از قبل انجام‌ شده است؛ از دکوراسیون و سبک لباس کارگران گرفته تا دستگاه‌ های مدیریتی و روش‌ های توزیع، و حتی بسته‌ بندی و فروش محصول.

معایب برای فرانچایز گیرنده

ورود به این حوزه مانند هر کسب‌ و کاری معایب خاص خود را به همراه دارد.

  • اگر شما جز افراد خلاقی هستید که تمایل به مدیریت شخصی و پیاده‌ سازی روش‌ های خود در بیزینس دارید، فرانچایز برای شما شغلی دست و پاگیر و کلافه کننده خواهد بود.
  • انعطاف‌ پذیری کمی در این بیزینس حاکم است و شما موظف هستید بر اساس شرایط و ضوابط موجود در قرارداد رفتار کنید.
  • مجبورید برای کسب درآمد زحمت بیشتری بکشید؛ زیرا باید درصدی از سود خود را به فرانشیز دهنده پرداخت کنید.
  • در بعضی موارد برای خرید مواد و لوازم اولیه برای فروشگاه مانند قفسه فروشگاهی و چرخ خرید فروشگاهی آزادی عمل نداشته و باید از صاحب برند خرید کنید.

در مجموع شما موظف هستید به‌ عنوان گیرنده نمایندگی فرانچایز در جهت منافع برند گام بردارید و اگر در این مسیر به تجربه جدیدی دست پیدا کردید آن را در اختیار سایر مجموعه قرار دهید؛ زیرا هر حرکت مثبتی که به نفع برند باشد، در نهایت منجر به سود همه زیرشاخه‌ ها شده و هر عمل خلاف این، باعث آسیب به برند و کاهش درآمد فرانشیز گیرندگان می‌شود.

از نمونه‌ های این صنعت در کشور ما می‌ توان به فروشگاه‌ های زنجیره‌ ای افق کوروش، جانبو، ساندویچ هایدا، رستوران‌ های پدر خوب و … اشاره کرد.

آیا فرانچایز با فرانشیز تفاوت دارد؟

در کشور ما اصطلاحی تحت عنوان فرانشیز رواج پیدا کرده که بیشتر در شرکت‌ های بیمه از آن استفاده می‌شود. البته فرانشیز هم مانند فرانچایز از کلمه Franchise اقتباس شده است؛ اما به‌ هرحال کاربرد اشتباهی است که باید به‌مرور زمان اصلاح شود. امیدواریم مقاله فرانشیز چیست توانسته باشد دید شما را نسبت به این صنعت گسترش دهد. در صورتیکه سوالی دارید، می توانید از طریق قسمت نظرات با ما مطرح کنید.